Brief dla grafika

brief dla grafika fot. unspalsh

Kiedy grafik pyta o brief lub innymi słowy: wytyczne do projektu, ma na myśli kilka bardzo istotnych informacji bez których nie sposób zacząć projektowanie a czasem nawet wycenić pracę.

Brief – co to jest?

Brief to angielskie słowo, które utarło się w branży kreatywnej. Korzystają z tego pojęcia w dużej mierze agencje reklamowe i studia projektowe. Oznacza zestaw informacji niezbędnych do realizacji zlecanego projektu. Zawiera dane zarówno formalne, merytoryczne jak i rynkowe. W przypadku, gdy chodzi o brief dla grafika najważniejsze będą takie informacje:

Dla jakiej firmy/marki/ branży wykonujemy projekt? Czym zajmuje się ta firma?

Czasem odpowiedź na to pytanie jest na tyle oczywista, że można je pominąć. Warto jednak, żeby grafik znał markę, produkty i usługi firmy, dla której projektuje. Może samodzielnie przeprowadzić „reserach” w sieci, ale w przypadku nowych lub specjalistycznych firm niezbędna może być prezentacja firmy, jej filozofii, czy produktów.

Jak wygląda identyfikacja wizualna marki?

Duże marki budują całe systemy identyfikacji wizualnej, księgi znaku, layouty dla poszczególnych typów projektów. Są jasno określone: układy graficzne, kolory, fonty i motywy. Tutaj pracą grafika jest sprawne poruszanie się po wyznaczonych ścieżkach.

Zdarzają się jednak marki, które dopiero raczkują w tym temacie, nie mają ściśle określonych i opisanych reguł. W tej sytuacji grafik powinien poznać dotychczasowe materiały graficzne lub być może opracować taki system, aby w przyszłości firma komunikowała się w sposób spójny i profesjonalny.

Brief do konkretnego projektu graficznego:

Gdzie projekt będzie publikowany?

Internet: strona www, media społecznościowe, wysyłka mailowa, a może inne miejsce? Czy tradycyjnie: druk? Czy są jakieś wytyczne do druku od drukarni lub wydawnictwa?

Kto jest grupą docelową? Jaki jest cel projektu graficznego?

Inaczej będzie wyglądał projekt dedykowany młodzieży, a inaczej dla kancelarii prawnej. Brief dla grafika może też zawierać elementy strategii komunikacji, co znacząco usprawnia pracę.

Jaki format powinien mieć finalny projekt?

Klient powinien wskazać wysokość i szerokość projektu oraz jego rozdzielczość. Jeśli te pojęcia stanową problem warto skonsultować się z grafikiem, opisać jakie jest przeznaczenie projektu, gdzie będzie publikowany i wspólnie ustalić finalny format.

Format pliku

Przez pojęcie „format pliku” możemy rozumieć zarówno jego wielkość jak i sposób zapisu. Wielkość wyrażamy np. w milimetrach lub pikselach. Natomiast sposób zapisu to finalny format pliku graficznego: PDF., png., jpg., itd…

Dokładna treść, która powinna znaleźć się w projekcie?

Po stronie Klienta jest przesłanie konkretnych  tekstów. Dobrze, żeby zaakcentować nagłówki i wskazać inne specjalne treści, które należy graficznie uwypuklić lub przesunąć na dalszy plan. Ważne: treści, które dostaje grafik powinny być po korekcie merytorycznej oraz językowej. Korekta językowa nie leży po stronie projektanta grafiki.