Grafika na Facebooka? Nie jest odkryciem, że treści opatrzone w obraz lepiej oddziałują na odbiorcę, rzucają się w oczy i skutkują lepszą konwersją. Chcąc być widocznym w mediach społecznościowych trzeba generować wartościowe treści pod względem merytorycznym i wizualnym. Skąd je brać? Projektant powie, że najlepiej zlecić zrobienie grafiki na Facebooka profesjonalnemu grafikowi. Zgadzam się z tym bez dwóch zdań. Są jednak sytuacje, kiedy prowadząc Fanpage nie masz środków na to, żeby każdy post był zaprojektowany przez grafika. Co wówczas zrobić?
Darmowe programy do grafiki
Jeśli zdecydujesz się na samodzielne przygotowanie prostej grafiki do mediów społecznościowych, choćby zdjęcia z napisem, przyda się minimum wyczucia estetyki i znajomość jakiegoś programu do obróbki obrazu. Zapewne nie masz do dyspozycji płatnego oprogramowania tj. Photoshop czy Illustrator, ale możesz skorzystać z Gimpa (do pobrania za darmo) lub PIXLR (on-line). Ten drugi ma mocno okrojone możliwości, choć można tam zrobić podstawowe rzeczy: wykadrować obraz, dodać napis, a nawet warstwę z barwnym filtrem.
W jakim formacie grafiki na Facebooka?
Pliki graficzne należy zapisywać w formacie *png. Wynika to stąd, że popularny *jpg zniekształca kolorystykę – szczególnie kolor czerwony. Posty na Facebooku są przeznaczone do wyświetlania na ekranie komputera lub urządzeń mobilnych, dlatego pamiętajmy, żeby ustawić tryb kolorów na sRGB. Kolejnym parametrem jest rozdzielczość – wystarczy nam 72 dpi, ale pamiętajmy, żeby grafika faktycznie dobrze wyglądała wyświetlana w oryginalnej wielkości. Przypadkowe rozmycia, nieostrości i widoczne piksele na zdjęciach nie powinny mieć prawa bytu.
Podstawowe wymiary grafik na Facebooka (Fanpage)
Tworząc grafikę do Internetu – do mediów społecznościowych czy jakąkolwiek inną – punktem wyjścia jest wybór wielkości obrazu w pikselach. W przypadku Facebooka osobiście korzystam ze strony wymiary Grafik na Fanpage’u, na którym publikowane są aktualne wymiary grafik. Znajdziesz tam wymiary zdjęcia profilowego (avatara), wymiary covera, czy wymiary poszczególnych formatów postów- reklam pionowych, poziomych, grafiki do linka, etc. Warto zaglądać tam regularnie, ponieważ sposób wyświetlania postów i formaty reklam zmieniają się a wraz z tymi zmianami należy dostosowywać wymiary publikowanych grafik – tak, żeby były czytelne.
- Wymiary pod zdjęcie profilowe, avatar – 180 x 180 px (z czego 160 x 160 px będzie widoczne)
- Wymiary pod cover Fanpage’a – 828 x 315 px, przy czym w aplikacji mobilnej będzie widoczna tylko środkowa część o szerokości 563 px. Widok jest obcięty o 133 px z każdej strony – nie umieszczajmy w tym obszarze ważnych informacji. Kadrujmy tak, żeby grafika mimo tego skrócenia boków nadal wyglądała atrakcyjnie na urządzeniach mobilnych. (Zobacz przykład: cover Fanpage’a na Facebooku)
- Wymiary grafiki do linka – 1200 x 628 px (Zobacz przykład: grafika do linka na Facebooka)
- Wymiary grafiki kwadratowej – 1200 x 1200 px (Zobacz przykład: kwadratowa grafika na Facebooka)
- Wymiary grafiki do postu reklamowego – 1200 x 900 px (Zobacz przykład: post reklamowy na FB)
- Wymiary grafiki do postu pionowego – 640 x 960 px
- Wymiary grafiki głównej wydarzenia, cover wydarzenia – 1200 x 450 px
Grafika na Facebooka – wymiary
Zalecam nie wrzucanie zbyt dużych plików – wymiary sugerowane we wspomnianym powyżej Fanpage’u są wystarczające. Pliki o szerszym boku powyżej 2080 px Facebook konwertuje po swojemu tak, żeby jak najbardziej zmniejszyć ich wagę. Tracimy wówczas na jakości, a im lepiej zoptymalizowana wielkość na początku – tym mniej jakości stracimy.
Jak powinna wyglądać grafika na FB?
Techniczne przygotowanie obrazka na FB to nie wszystko, ale zdecydowanie jest podstawą. Przeczytaj również artykuł, w którym opisuję podstawy przygotowania wizualnej strony grafik do mediów społecznościowych: Wizualnie: jak zrobić prostą grafikę na fb? Wygląd ma znaczenie – i to duże! To jak będziesz się prezentować na własnym Fanpage’u wpływa na Twój wizerunek w oczach odbiorców.