Prosta grafika na fb? Często projektuję dla małych firm, które własnymi środkami prowadzą komunikację marketingową. Nie jest łatwo być prezesem, sekretarką i marketingowcem w jednym! Do tego czasem trzeba samodzielnie wstawić grafikę do mediów społecznościowych. Jak sobie z tym poradzić?
Spójna i profesjonalna identyfikacja wizualna
Na początek dobrze byłoby ustalić podstawowe elementy identyfikacji wizualnej marki i być konsekwentnym do bólu. Chodzi o logo, kolorystykę, fonty (czcionki), powtarzalne układy graficzne. W to warto zainwestować – powierzyć projektantowi – grafikowi. Mając pewną bazę i ustalone zasady gry można próbować bawić się samemu, ale ostrożnie! To jak wyglądają treści wizualne – grafiki publikowane pod Twoją marką będzie rzutowało na to jak widzą Twoją firmę potencjalni Klienci. Szkoda byłoby zepsuć własny wizerunek. Chciałabym się podzielić kilkoma wskazówkami, co do właściwego wyglądu publikowanych treści. To są podstawowe, ogólne zasady spójnej identyfikacji wizualnej, za którą idzie postrzeganie firmy jako profesjonalnej.
Projekt identyfikacji wizualnej, ale po co to wszystko?
Zakładamy, że jako marka wiemy, kim jesteśmy i jak chcemy, żeby postrzegali nas inni. Wiemy, jakich środków komunikacji do tego użyjemy i wiemy, jaki chcemy nieść przekaz. Mamy ustalone zasady identyfikacji wizualnej (z ang. CI – corporate identity). Zadbaj o to nawet, jako mała firma – choćby jednoosobowa działalność gospodarcza. Przecież z założenia rozwijasz się i budujesz swoją pozycję na rynku. Solidne fundamenty i wizja to klucze do sukcesu. Refleksja nad wyglądem logo, przypisanych do marki kolorów, czy nawet czcionek jest świetnym pretekstem do zastanowienia się nad misją i wizją firmy. Jak Cię widzą tak Cię piszą – to Ty decydujesz jak chcesz, żeby Cię widzieli i po czym mają Cię rozpoznawać.
Strona techniczna, czyli wymiary i parametry grafiki
Wiemy, do kogo mówimy i co chcemy powiedzieć. Mamy ustaloną identyfikację wizualną. Wybieramy kanał komunikacji, w naszym przykładzie będzie to Fanpage. Ustalamy podstawowe parametry grafiki do Facebooka: wymiary w pikselach dobrane do wybranego formatu reklamowego, rozdzielczość, tryb kolorów. Możesz o tym przeczytać w artykule: Technicznie: jak zrobić prostą grafikę na Facebooka?
Strona wizualna, czyli jak powinna wyglądać grafika
Zwróć uwagę na to, że poniższe zasady są ogólne, do stosowania zarówno w grafice digitalowej (Internet) jak i tradycyjnej (tj. roll-upy, ulotki). Wszędzie będzie ważna konsekwencja i profesjonalizm.
1. Zdjęcia na Fanpage
Nawet jeśli to tylko prosta grafika na fb publikowane zdjęcia powinny być wysokiej jakości i legalne. To znaczy takie, które są Twoją własnością lub pochodzą ze stocków zezwalających na publikację w mediach społecznościowych. Skąd brać darmowe obrazki? Jest kilka naprawdę dobrych stocków, gdzie można pobrać znakomite zdjęcia za free, np. moje ulubione: Pixabay, czy Unsplash. Czasem trzeba skorzystać z płatnych źródeł, tj. Fotolia czy shutterstock. Tu warto zapoznać się z licencją, np. Fotolia zastrzega sobie konieczność delikatnego podpisania zakupionej fotografii źródłem pochodzenia i numerem fotki.
Zadbaj też o to, żeby zdjęcia (posty) tego samego typu, czy w tym samym albumie były w miarę możliwości tej samej wielkości (np. grafika do reklamy na FB na ten moment powinna mieć wymiar 1200×628 px). Zdjęcia lepiej się przegląda, jeśli ich kształt i wielkość nie przeskakują nam przed oczami z każdym kliknięciem przycisku „dalej”.
2. Czcionka, czyli font – zawsze taki sam!
Wracamy do punku wyjścia, czyli nasz ustalony projekt identyfikacji wizualnej. Sprawdźmy, jakie czcionki zasugerował grafik. Wybiera się co najmniej dwa typy fontów: do nagłówków (haseł) oraz do tekstu ciągłego – ich zróżnicowanie może polegać na rodzaju kroju pisma lub tylko na zmienionej wielkości. Może to być ta sama czcionka, której projektant użył w logo. Jeśli chcesz opublikować proste zdjęcie z krótkim hasłem reklamowym – koniecznie wybierz ustalony font i tego się trzymaj. A jeśli planujesz serię podobnych grafik tym bardziej zadbaj o jednolitą czcionkę, podobne rozmieszczenie tekstu na poszczególnych grafikach, jego wielkość i kolor. Pod żadnym pretekstem nie zniekształcaj liter na własną rękę (żadnych rozciągnięć w pionie czy w poziomie). Wprawne oko od razu zobaczy, że coś jest nie tak. Nad proporcjami poszczególnych liter i odległościami między nimi pracują mocno wprawieni projektanci. Zaufaj ich doświadczeniu. Ostrożnie obracaj tekst – w naszej kulturze najlepiej się czyta w poziomie, od lewej do prawej.
3. Układ graficzny – bądź konsekwentny
Używaj podobnego/jednakowego układu graficznego przy grafikach o wspólnych cechach, przeznaczeniu lub dla danej grupy produktowej. Mowa m.in. o ramkach, tłach, przyciskach, wielkości fontów i rozmieszczeniu napisów. Spójny kształt i układ elementów graficznych powoduje, że odbiorca będzie lepiej postrzegał Twoją markę – jako uporządkowaną i logiczną.
Możesz zwrócić się do projektanta z prośbą o wypracowanie dla Ciebie szablonu danego typu postów. Wówczas dostaniesz edytowalny plik graficzny gdzie samodzielnie będziesz wymieniał np. zdjęcie podkładowe i hasło. Grafik zadba o odpowiedni wygląd obrazka, a Ty bezpiecznie możesz wypełniać plik aktualnymi dla Ciebie treściami.
4. Projekt logo – nigdy, ale to przenigdy nie zniekształcaj go
Projekt logo to kluczowy element identyfikacji wizualnej Twojej marki. Należy mu się szacunek rozumiany przez zachowanie zaprojektowanej formy i kolorystyki. Nie zmieniaj jego kształtu ani kolorów.
Skalując logo pamiętaj o tym, żeby zmieniać wielkość proporcjonalnie na wysokość i szerokość. Nie pomniejszaj go do wymiaru, kiedy przestaje być czytelne. Nie wpadaj też w megalomanię bez uzasadnienia wstawiając do projektu gigantyczne logo lub kilka jego wersji na jednej stronie. Pamiętaj, że zniekształcony logotyp to absolutne wizerunkowe faux pas. Deformacje własnego logotypu porównałabym do ubrania się na spotkanie biznesowe w brudną, dziurawą i niewyprasowaną koszulę.
Zachowaj dystans – chodzi o to, żeby logo nie stykało się z innymi elementami graficznymi. Grafik nazwie to” polem ochronnym”. W bezpośrednim sąsiedztwie wokół logo nie powinno znajdować się nic innego. Dzięki temu znak zachowa swoją czytelność.
Tło powinno dobrze kontrastować z logo. To, co umieścimy pod logotypem nie może go zamazywać, czy choćby konkurować z nim. Oczywiście, kiedy to konieczne możesz korzystać z wersji monochromatycznej logo (jednobarwnej). Czasem dodaje się prostokątne białe pole, które służy jako godne tło dla logo.
5. Nie kombinuj
Jeśli nie chcesz narazić swojej marki na śmieszność – nie kombinuj. Nie szukaj nie wiadomo jak skomplikowanych form i kontrowersyjnych zdjęć – niech to będzie prosta grafika na fb. Unikaj zabaw w gradienty i deformację napisów. Zbyt duża ilość tekstu na grafice też nie jest zbyt mile widziana. W natłoku idealnych grafik i zdjęć użytkownicy Internetu coraz bardziej cenią sobie naturalny i szczery przekaz. Ty po prostu zadbaj o wysoką jakość, czytelność i merytoryczną atrakcyjność swoich postów.