Kod koloru CMYK, RGB, HEX, a czasem PANTONE może wydawać się zastanawiający. Dlaczego aż tak dużo oznaczeń kolorów? Prostym językiem wyjaśnimy, czym różnią się podstawowe palety kolorów i do czego potrzebny jest kod koloru.
Każdy kolor ma swój parametr, ponieważ różne media mogą w różny sposób wyświetlać barwy. Inaczej wygląda dany kolor na ekranie mojego monitora a inaczej na monitorze Klienta. Jeszcze inny będzie ten kolor w wydruku i to też może zależeć od ustawień urządzenia drukującego oraz właśnie od tego, jaki jest kod koloru. Kod koloru pomaga nam zminimalizować te różnice, a raczej skutki tych różnic.
Wyobraźmy sobie taką sytuację, że projektuję logotyp w pięknym kolorze niebieskim, ale ten odcień tylko na moim monitorze jest piękny. Klient widzi u siebie ohydny, mdły szarobury. Dodatkowo po wydrukowaniu na domowej drukarce sprawia wrażenie lekko fioletowego!
Kod koloru ma nam zaoszczędzić takich sytuacji. Idealnie byłoby, gdyby wszyscy mieli świetnie skalibrowane kolory na swoich monitorach a drukarki te same ustawienia, ale tak nie jest. Korzystamy z kolorów w różnych środowiskach:
- monitory, które świecą
- wydruki, które filtrują odbite światło.
Z tego wynikają dwa tryby kolorów: RGB, CMYK. Dlatego też korzysta się z palet kolorów i kodów.
Tryb kolorów RGB
Kolory RGB – monitory, ekrany telefonów, telewizor
Paleta kolorów RGB to kod koloru, który widzimy na ekranach. RGB to pierwsze litery angielskich nazw kolorów światła: Red, Green, Blue (czerwony, zielony, niebieski). Ekrany wyświetlają kolor poprzez mieszanie światła kolorowych diod. Po wymieszaniu wszystkich tych kolorów światła powstaje… biel.
Można to sprawdzić rzucając na ten sam fragment ściany światło 3 latarek o świetle: zielonym, czerwonym i niebieskim. W miejscu połączenia tych kolorów powinien powstać biały. Każdy kolor RGB może mieć wartość od 0 do 255. Co ciekawe, im wyższa wartość tym jaśniejszy kolor, ponieważ mieszamy kolory światła a im więcej światła tym jaśniej.
Grafik projektując grafiki przeznaczone do wyświetlania na monitorach, do Internetu zapisuje pliki w trybie kolorów RGB. Tak, aby wyświetlały się prawidłowo bez zniekształceń. Gdybyśmy chcieli taki projekt zapisany w RGB wydrukować najprawdopodobniej okazałoby się, że kolory będą zniekształcone, przejaskrawione. Dlatego, do wydruku, potrzebujemy odrębnego trybu kolorów – CMYK.
Tryb kolorów CMYK
Kolory CMYK – wydruki
Paleta kolorów CMYK to kod koloru, który drukujemy. CMYK to pierwsze litery angielskich nazw kolorów farb: Cyjan, Magenta, Yellow i ostatnia literka koloru blacK (błękitny, różowy, żółty, czarny). Są to kolory tuszu, z którego korzystają drukarki przy wydrukach. Mieszając dane kolory w odpowiednich proporcjach powstają wybrane przez nas odcienie. Każdy kolor CMYK może mieć wartość od 0 do 100. Im większe nafarbienie – większe wartości kolorów tym ciemniej. Innymi słowy: im więcej tuszu lub farby wymieszamy tym ciemniejszy kolor uzyskamy. Oczywiście odcienie będą zależały od proporcji kolorów. Malarze wiedzą to najlepiej.
Projektant grafiki powinien wiedzieć jak używać kolorów, aby efekt końcowy, czyli w wydruku, był zadowalający. Dużym wyzwaniem jest tworzenie kolorów na aple (duże powierzchnie jednolitego gładkiego koloru). Szczególnie trudne może być uzyskanie pięknego, gładkiej szarości w odpowiednim odcieniu lub jednolitej czerni. Z pomocą przychodzą wzorniki i palety PANTONE.
Kolory PANTONE
Jako projektant grafiki często korzystam z palety PANTONE, aby kolor, który projektuję po wydruku wyglądał dokładnie tak jakbyśmy tego oczekiwali. PANTONE ma w swoich paletach sprawdzone kolory.
Korzystam z wzornika kolorów PANTONE , który jest fizycznie wyprodukowany przez producenta tych palet. Kolory mają swoje kody i oznaczenia. Równolegle mam też te same kolory w palecie programu graficznego. Kolor wybieram na palecie fizycznej a potem ustawiam ten sam kod koloru na ekranie.
Do wydruku kolorów PANTONE korzysta się z piątego tuszu – farby. Wówczas są one na ogół bardziej nasycone, łatwiej uzyskać piękne aple. A co najważniejsze – zawsze po wydruku, niezależnie od drukarni, dany kolor powinien wychodzić identycznie. Jest to ważne szczególnie przy brandingu. Kolor logotypu powinien być identyczny zawsze, niezależnie od tego, czy go drukujemy na wizytówce, koszulce, czy na wielkim banerze.
Kolory PANTONE mają swoje odpowiedniki w CMYK, ale różnią się od siebie przy wydruku, ponieważ właśnie brakuje tego piątego koloru.
Kolory na www: kod koloru # hex, html
Kolory CMYK mają swoje odpowiedniki w RGB oraz w HEX (HTML). Projektant strony internetowej korzysta z oznaczania hex. Jest to kod koloru, który wykorzystuje się przy pisaniu kodu projektując strony internetowe. Wpisuje się nazwę koloru w odpowiednim miejscu kodu strony, np. w linijce kodu dotyczącej koloru fontów, tła, albo innych elementów graficznych.
Kod koloru: jak sprawdzić kolor?
W projektach, które mamy w postaci plików graficznych możemy dość łatwo sprawdzić kolor używając dowolnego programu graficznego (można to zrobić nawet w Paincie!). Graficy doskonale wiedzą jak: używając tzw. kroplomierza, pipety lub selektora kolorów. W przypadku kolorów na stronie internetowej należałoby zajrzeć do kodu html i zobaczyć jaki jest kod Hex (oczywiście, jeśli jest to kolor zakodowany a nie wgrana grafika). Sytuacja jest trudniejsza przy zidentyfikowaniu koloru już wydrukowanego projektu. Wówczas są małe szanse na 100-procentowe określenie koloru. Możemy jedynie znaleźć podobny. Wówczas najlepiej użyć fizycznego wzornika kolorów, np. pantone i porównując naocznie wybrać najbardziej podobny. Wówczas kod koloru jest opisany na wzorniku, ale pamiętajmy, że to tylko kolor zbliżony a nie dokładnie taki, jaki był w projekcie przed wydrukiem.