Co to znaczy logo w krzywych? Jedno z tych haseł, które często pada we współpracy z grafikami. Logo w krzywych to nic innego jak grafika wektorowa. Pewnie niektórym to nadal nic nie mówi – nie szkodzi. Po to jest ten wpis. Projekty logotypów wykonuje się w grafice wektorowej, aby móc jest nieskończenie powiększać bez utraty jakości.
Jakie są formaty plików w krzywych?
Aktualnie logotypy najczęściej projektuje się w programie Illustrator (od Adobe). Standardowym formatem zapisu plików z Illustartora jest Ai. Oczywiście można projektować w innych programach do grafiki wektorowej, np. Corel Draw (format cdr.) lub bezpłatny Inkscape (format SVG.). W większości programów (lub we wszystkich) można zapisać projekt z formacie PDF z możliwością edycji. Niestety na ogół dopiero projektant jest w stanie sprawdzić, czy dany PDF jest edytowalny a jego zawartość faktycznie wykonana w krzywych. Często spotykanym i uniwersalnym formatem zapisu projektów wektorowych jest także format EPS.
grafika wektorowa = krzywe
Po co grafikowi logo w krzywych?
Jeśli projektant grafiki ma wykonać projekt na bazie już gotowego logo Klienta będzie upierał się, aby dostarczono mu plik w krzywych. Dzięki temu logo będzie dopasowane do projektu (np. ulotki, plakatu, banera…) bez uszczerbku na jakości. Oprócz możliwości nieograniczonego powiększania grafika wektorowa zachowuje także właściwe kolory. Również maszyny CNC odczytują tylko logo w krzywych. Takie logo można wycinać i drukować na różnych powierzchniach (np. na długopisach, breloczkach, itp.)
Grafika wektorowa vs. rastrowa
Stosuje się dwa typy grafiki: grafika wektorowa (wyżej opisane krzywe) oraz grafika rastrowa (bitmapy). Wektory są tworzone matematycznie, dzięki geometrycznej budowie i obliczalnym parametrom można je nieskończenie skalować. Natomiast bitmapy są zbudowane z ograniczonej ilości pikseli (kolorowych kwadracików). Powiększanie bitmapy powoduje rozciąganie pikseli, co w efekcie obniża jakość obrazka przy skalowaniu. Po prostu zamiast ładnej grafiki widać poszczególne kwadraciki.
WAŻNE: z każdego pliku wektorowego można zrobić bitmapę (zapisać lub eksportować plik w krzywych do pliku rastrowego, np. eps. zapisać jako png.). Natomiast nie da się zapisać pliku bitmapowego (np. jpg., png.) jako grafikę wektorową. Można co prawda zapisać te pliki w formatach wektorowych, ale sam fakt zapisania bitmapy w formacie popularnym dla krzywych nie czyni grafiki wektorem.
Gdzie używa się bitmap?
Grafika bitmapowa ma swoje prawo bytu. Odpowiednio dostosowane do formatu i rozdzielczości projekty zapisuje się często jako bitmapy. Mogą to być spłaszczone grafiki przeznaczone do wydruku. Wszelkiego rodzaju fotografie to bitmapy. Grafiki umieszczane w mediach społecznościowych, banerki internetowe to bitmapy na ogół minimalnej wielkości. Ważne jest, aby taka grafika zajmowała jak najmniej miejsca na serwerze zachowując optymalną jakość. Pliki w formacie JPG, PNG to z pewnością bitampy.
grafika rastrowa = bitmapa
Skąd wziąć logo w krzywych?
Zdarza się, ze Klienci z różnych przyczyn nie posiadają swojego logo w krzywych. Czasem plik wektorowy zaginął, a czasem nie otrzymali go od grafika (bez komentarza, bo to jest standard przy projektowaniu logotypów). Logo można zwektoryzować, czyli „przerysować” je w technice wektorowej. Proste logotypy wektoryzuje się dość szybko. Przy skomplikowanych grafikach wymaga to sporo czasu i pracy, ale oczywiście jest to możliwe. W Moje Projektowanie wektoryzowaliśmy już niejedno logo.
Zobacz projekty wykonane w grafice wektorowej:
- Logo wody mineralnej Staropolska Zarówno projekt logo jak i etykiet był w pełni wykonany w technice wektorowej (w krzywych)
- Infografika przedstawiająca sieć energetyczną. Projekty infografik również wykonuje się w krzywych. Dzięki temu można sprawnie zmieniać kolory, edytować kształty i wielkości, skalować.
Zobacz projekty wykonane częściowo w grafice wektorowej a częściowo w grafice rastrowej:
- Projekt ulotki Gry Miejskie – tutaj zdjęcie w tle jest bitmapą (grafika rastrowa) a wszystkie pozostałe elementy (teksty, znaczniki, logo etc.) są wykonane w krzywych
- Projekt plakatu Między Słowami – zdjęcie w tle jest bitmapą, a reszta elementów grafiki to wektory (logo, trójkątne aple, jednokolorowe tła, teksty)